donderdag 2 juni 2011

TUSSENTIJDS - Post-its poëzie

Even voor alle duidelijkheid, het gedicht rechts bovenin de winkelruit, op de gele post-it, is niet van mij. Het is geschreven door Renske Dijk. Ik heb Renske nooit ontmoet, maar ontving enkele dagen geleden een mail van haar, waarin ze vertelt over haar poëzie. Ze schrijft dat ze 15 jaar is, en dat ze (en dat lijkt me belangrijker) graag schrijft en haar poëzie project wil laten groeien.
Dit is het gedicht op de gele post-it:

Lees mij
Lees mijn leegte vol,
kleur de wereld met mijn letters

en schrijf een beetje vrijheid
de wereld in.

Meer van haar werk en van haar team zou je zomaar tegen kunnen komen in de supermarkt, trein of  willekeurig boek in de bibliotheek. Let wel: deze poëzie staat in geen enkel boek, maar is dus geschreven op post-its. Zodat je het gewoon kunt tegenkomen in jouw leven van alledag. Je kunt er even bij stilstaan, lezen, genieten en daarna gewoon of niet gewoon weer doorgaan met wat je aan het doen was.

Op de website: www.postitspoezie.tk meer post-its poëzie. De korte krachtige gedichtjes hebben echter geen toelichting nodig, geen uitleg. Gewoon lezen en binnen laten komen. Als ik dat doe, betrap ik mezelf op een onwijs brede glimlach. Ik geniet van deze prachtige poëzie.

Beste Renske, ik help je graag een beetje mee en lees met veel plezier nog een van je gedichten…

2 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een post-it poëzie van Renske gevonden en ik ben er zeer van onder de indruk, wat een leuk initiatief. Ik vond het een geweldig gedicht. & hoop nog veel van haar tegen te komen.

    Wat een mooi blog ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een site die een soortgelijk project gaande houdt, al is dit volgens mij vooral bekend in België! Vind het zelf ook een leuk idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen